Depressie. Wat kun je zelf doen?

Omstandigheden kunnen ertoe leiden dat je minder plezier ervaart in het leven. Minder plezier in je leven ervaren kan op zijn beurt ervoor zorgen dat je minder gaat ondernemen, meer negatieve gedachten krijgt en minder energie hebt. Ook activiteiten die jou voorheen een fijn gevoel gaven, kan je nu ineens als niet fijn ervaren. Veel mensen ervaren op zo’n moment nog wel kortstondig voldoening van ongezond eten, bijvoorbeeld chocolade. Ook kan het lang in bed blijven liggen, sociaal terugtrekken en uitstellen van naar buiten gaan voor korte tijd een prettig gevoel geven.

Met je depressie aan de slag

Op de lange termijn gaat bovenstaande strategie je niet helpen om je beter te voelen, maar zorgen zij in de meeste gevallen ervoor dat jij je juist slechter gaat voelen. Maar wat kun je wel doen om je – ook op de lange termijn – beter te voelen? In een serie blogs zullen we stilstaan bij hoe jijzelf je depressieve klachten te lijf kunt gaan. Aanbod komen:

  • Hulp vragen

  • Contact met lotgenoten

  • Mindfulness

  • Gezonde leefstijl

  • Bewegen

Gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl kan je helpen om minder last te hebben van een depressie. Onder een gezonde leefstijl verstaan wij niet dat je non-stop in de sportschool moet sporten of dat je alleen groente-shakes mag drinken. Wat wij wel bedoelen met een gezonde leefstijl hebben wij hieronder in een aantal punten uitgewerkt:

  1. Regelmaat

Probeer om elke dag op een vaste tijd naar bed te gaan en op te staan. Eet daarnaast 3 maal per dag op vaste tijden en sla hierbij geen maaltijd over. Daarnaast is het helpend om voor jezelf een weekplanning te maken met zowel (voorheen) leuke activiteiten (bijvoorbeeld wandelen) en dingen die moeten (bijvoorbeeld afwassen). Plan hierbij niet je hele dag vol met aan een stuk door activiteiten, maar denk hierbij ook aan het inplannen van korte pauze-momenten.

  1. Gezond eten en drinken

Probeer gezond te eten en te drinken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de schijf van 5 van het voedingscentrum. Probeer daarnaast ongezonde producten – zoals chips, chocolade, ijs, frisdrank, koffie en energydrank – te laten staan. Ongezond eten en drinken kan voor een vermindering van stemmingsbevorderende stoffen in je hersenen (dopamine en serotonine) zorgen, terwijl gezonde producten de aanmaak hiervan kunnen stimuleren.

  1. Geen alcohol en drugs

Alcohol, drugs en roken kunnen net als ongezond eten en drinken jouw stemmingsbevorderende stoffen in je hersenen in de war brengen. Probeer hierom deze producten zoveel mogelijk te minderen/te vermijden.

  1. Bewegen

Probeer elke dag voldoende te bewegen, minimaal een half uur. Bijvoorbeeld een wandeling maken of naar de sportschool. Voor meer informatie: zie de blog over bewegen.

Om te zorgen dat je bovenstaande vol kunt gaan houden is het van belang dat je niet in één keer je hele leven omgooit, maar dat je in kleine stappen veranderingen door gaat voeren. Begin bijvoorbeeld eerst om op een vast tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Zorg er vervolgens voor dat je op vaste tijden ontbijt, luncht en dineert. En bouw het zo verder op. Kijk hierbij dus naar wat voor jou haalbare stappen zijn en bedenk hierbij ook welke dingen jou kunnen helpen het vol te houden. Bijvoorbeeld een vriend(in) die op een vast moment in de week op visite komt, zodat jij er niet alleen voor staat.

Marleen Derks, 28-02-2019

Share This Post!

Categorieën

    Hoe heeft u ons gevonden?